آخرین اخبار
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
معرفی خودرو لندیان E5 با مشخصات فنی و قیمت |  لندیان E5 پلاس DFSK راهی بازار شد
بازدید:۱۵۹۶
صد آنلاین | بهمن‌موتور از شاسی بلند پلاگین هیبرید دانگ فنگ برای بازار ایران رونمایی کرده است. این محصول به نام لندیان E5 عرضه خواهد شد.
کد خبر : ۱۰۶۴۹۵

به گزارش صد آنلاین، زمستان ۱۴۰۲، سود بازرگانی برای خودروهای هیبریدی که موتور بنزینی آن‌ها، حجم کمتر از ۱/۵ لیتر داشته باشد، صفر اعلام شد. هم‌‌زمان با انتشار این خبر، شرکت‌های مختلف اعم از ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن، مدل‌های متنوع برقی و هیبریدی را رونمایی کردند که البته هرگز وارد بازار نشد. دانگ فنگ E5 یکی از این مدل‌ها بود که حالا با چهره‌ای جدید، مجددا توسط بهمن موتور معرفی شده است.


دانگ فنگ، مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، برندهای متعدد و زیرمجموعه‌های متنوع دارد. در ایران، لاماری ایما، فنگون دیگنیتی و H30 کراس و شاین مکس و شاسی‌بلندهای فرداموتور FMC، محصولات دانگ فنگ هستند اما با ظاهر متفاوت و توسط شرکت‌های گوناگون عرضه می‌شوند.  دانگ فنگ حدود ۲ دهه سابقه‌ی فعالیت صنعتی دارد و مالک برندهای متنوع سازنده‌ی وسایل نقلیه، مثل فنگون است.

اولین فنگون ۵۸۰ سال ۲۰۱۶ معرفی شد و خیلی زود مورد توجه بازار چین قرار گرفت. این خودرو به عنوان یک شاسی‌‌بلند خانوادگی ارزان قیمت، در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز، فروش قابل قبول تجربه کرد تا جایی که صاحب خط مونتاژ اندونزی و پاکستان نیز شد. نسل دوم با نام لندیان E5 سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی رسید و حالا علاوه‌بر آسیا، مشتریانی از امریکای جنوبی و کشور شیلی نیز کسب کرد. نسخه‌ی پلاگین هیبرید که توسط بهمن موتور وارد ایران خواهد شد؛ فناوری BYD را برای تجهیزات فنی استفاده می‌کند.


جلوپنجره‌ی بزرگ و کشیده تا لبه‌ی سپر، نکته‌ی مثبت لندیان محسوب می‌شود. بعضی رسانه‌ها تصاویر نسخه‌ی برقی فاقد‌ جلوپنجره با سپر بزرگ و ساده را برای دانگ فنگ E5 منتشر کرده‌اند که البته نادرست است.

حجم‌دهی سپر به خوبی انجام شده و حفره‌های طرفین، حس اسپرت لندیان E5 را تقویت می‌کند. عکس‌های منتشر شده توسط بهمن موتور، این خودرو را بدون ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ نشان می‌دهد تا ظاهرا E5 ارزشمندتر از رقبای چینی در بازار ایران دیده شود.  به بیان دیگر، بخش‌های پلاستیکی ازران‌قیمت، هم‌رنگ بدنه و مخفی هستند.


در نمای جانبی، رینگ‌های ۱۹ اینچ آلومینیوم با لاستیک پهنای ۲۳۵ میلی‌متر، جذاب به نظر می‌رسند. ارتفاع سقف ۱/۷ متر باعث ابهت لندیان E5 می‌شود و طول نزدیک به ۵ متر، نیز نکته‌ی مثبت این شاسی‌بلند برای علاقه‌مندان خودروهای پهن‌پیکر است. شیب سقف تا انتهای بدنه، چندان زیاد نیست و حالت کلاسیک لندیان E5 با حس لوکس را تقویت می‌کند.  ریل باربند نقره‌ای و آینه بغل‌های راهنمادار، دیگر تفاوت این خودرو با کراس‌اورهای ارزان‌قیمت چینی هستند.


چراغ‌های عقب لندیان E5 الهام‌گرفته از بی‌ام‌و X7 دیده می‌شوند.  بال انتهای سقف، محل نصب پلاک و حجم‌دهی بدنه، جالب توجه است اما چراغ خطرهای  سپر و ادوات پلاستیکی آن، نکته‌ی منفی هستند. لندان E5 در مقایسه با دیگر شاسی‌بلندهای ساخت چین که مردم ایران دیده‌اند، شیشه‌ی عقب بزرگ‌تری دارد و به خوبی خروجی اگزوز را مخفی کرده است.

در مجموع می‌توان از طراحی نمای بیرونی لندیان E5 رضایت داشت و این خودرو را رقیب مناسبی برای تیگو ۸ مدیران خودرو دانست. محصول وارداتی بهمن موتور با طول ۴۷۱۰ و عرض ۱۸۶۵ و ارتفاع ۱۷۱۰ و فاصله محوری ۲۷۸۵ میلی‌متر عرضه می‌شود که عملا تفاوت اندازه با فونیکس تیگو ۸ ندارد.

تلاش برای ایجاد فضای لوکس با قیمت مناسب، در کابین DFSK E5 دیده می‌شود؛ اما بخش بالای داشبورد پلاستیک سخت دارد و تزئینات طرح چوب، بسیار قدیمی به نظر می‌رسند.

دو نمایشگر بزرگ، نکته‌ی مثبت لندیان E5 هستند.  پشت فرمان، پنل دیجیتال ۷ لینچ وجود دارد و برای سیستم سرگرمی از نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ استفاده شده است که نسبت به غالب خودروهای موجود در ایران، بزرگ‌تر است. فرمان D شکل با پوشش چرم مصنوعی، سیستم صوتی ۱۲ بلندگو، فقدان ترمز دستی اهرمی، استارت دکمه‌ای و دسته‌دنده‌ی کوتاه، برای مشتری ایرانی بسیار جذاب هستند.

کیفیت ساخت صندلی‌ها و تودری‌ها راضی کننده است. خصوصا برای کنسول میانی و فضای بین صندلی‌ جلو، طراحی قابل قبول وجود دارد.  لندیان E5 به خوبی ۴ سرنشین بلندقد را جای می‌دهد و با وجود فاصله محوری ۲/۸ متری،  راحتی مناسب سفرهای طولانی‌مدت  فراهم می‌کند. این خودرو به صورت سه ردیف صندلی نیز در چین وجود دارد. مدل استاندارد دو ردیفه ۶۵۰ لیتر فضای صندوق عقب فراهم می‌کند و برای بازار ایران، همراه درب برقی ارایه می‌شود.


ترکیب موتور ۱/۵ لیتر توربو با محرک برقی، مجموع قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این خودرو از گیربکس E-CVT استفاده می‌کند که در عمل، چندان متفاوت از CVT  معمولی نیست؛ اما تاخیر ناچیز با حالت تعویض دستی دارد. لندیان E5 وارداتی بهمن موتور، یک شاسی‌بلند پلاگین هیبرید است که برای شارژ باتری ۱۷/۵ کیلووات ساعتی با برق شهری، ۴ ساعت زمان می‌برد. نکته‌ی جالب اینکه، رانندگی تمام الکتریکی تا شعاع ۱۵۰ کیلومتر فراهم است و ۱۷۸۰ کیلوگرم وزن خالص، هنگام شتاب‌گیری با خودرو احساس نمی‌شود.

لندیان E5 هیبرید بهمن موتور در حالت عادی با میانگین مصرف سوخت ۵/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه فراهم می‌کند.  اگر باک سوخت و ظرفیت شارژ باتری‌ها تکمیل باشد، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر رانندگی بدون توقف در جاده ، میسر خواهد بود. این خودرو نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر برساعت دارد و تاکنون فقط به صورت محرک جلو تولید شده است.

نوع ترمز جلو و عقب: دیسکی ترمز: ABS – EBD- EBA

کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) کنترل کشش (TCS)

ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold) کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)

کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HDC) کروز کنترل

نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS) هوشمند ورود بدون کلید (Keyless)

روشنایی خودکار چراغ‌های جلو (Auto Light) حفاظتی ضد مانع شیشه بالابر (Anti Pinch)

چراغ‌های مه شکن عقب ضد سرقت الکترونیکی (Immobilizer)

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ۲ ایربگ جانبی و ۲ ایربگ پرده‌ای صندلی کودک (ISOFIX)

محافظت از سیستم برقی هنگام تصادف هشدار باز بودن درپوش درگاه شارژ

 سیستم‌های کمک راننده ADAS

سیستم تشخیص نقطه کور (BSD) سیستم هشدار هنگام تغییر لاین (LCA)

سیستم هشدار تصادف از عقب (LCTA, RCW) رادار هشدار عدم برخورد با مانع هنگام باز کردن درب خودرو (DOW)

نزئینات و امکانات کابین لندان E5

صندلی برقی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت به همراه گرم‌کن و سرد‌کن صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در ۴ جهت به همراه گرم‌کن و سرد‌کن

مولتی مدیا ۱۲.۳ اینچی (مجهز به Carplay) ۱۲ عدد بلندگو

آمپلی فایر خروجی ۱۲ ولت

دو درگاه پورت USB دوربین ۳۶۰ درجه

دوربین ثبت وقایع رانندگی جلو آمپر ۷ اینچی دیجیتال LED

شارژر وایرلس تمامی چراغ‌ها با تکنولوژی Full LED


فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای چند منظوره قابلیت تنظیم فرمان (۴ جهت)

دارای ۲ عدد ریموت کنترل قفل الکترونیکی درگاه شارژ

قفل شارژ شارژر AC

دارای قابلیت رانندگی با حالت‌های استاندارد، اقتصادی، اسپرت و برفی اهرم تعویض دنده الکترونیکی

استارت دکمه‌ای نمایشگر مدیریت انرژی (برق)

نمایشگر وضعیت شارژ (روی درگاه شارژ) مدیریت سیستم دمای باتری

سیستم بازیابی (تولید) برق هنگام ترمزگیری پایش ایمنی برق ولتاژ بالا

باز شدن برقی درگاه شارژ درب صندوق عقب برقی

سانروف پانوراما آینه‌های جانبی جمع شونده برقی به همراه گرم‌کن

شیشه‌های Privacy ردیف دوم و شیشه عقب سیستم تک لمسی برای باز و بسته شدن تمامی شیشه‌ها

گرم‌کن شیشه عقب فیلتر تصفیه هوای داخل کابین (PM 2.5) – تصفیه هوا با یون منفی

تهویه مطبوع به همراه دریچه برای سرنشینان عقب برف پاکن ژله‌ای

برف پاک کن عقب سنسور باران

قیمت لندیان E5 هیبرید در بازار جهانی و پیش‌بینی نسخه‌ی بهمن موتور

آنچه شاسی‌بلند دانگ فنگ را جذاب جلوه می‌دهد و قیمت ۲۱ هزار دلار برای نسخه‌ی نزدیک به فول آپشن است. با این شرایط، می‌توان انتظار داشت بهمن موتور، ضمن استفاده از تخفیف گمرکی مخصوص خودروهای پلاگین هیبرید، لندیان E5 را به قیمت کمتر از ۲ میلیارد تومان تحویل خریدار اولیه دهد.

هرچند که تجهیزاتی مثل سیستم دو دیفرانیسل و ترمز اتوماتیک در E5 استفاده نشده و از این نظر، نسبت به فونیکس تیگو ۸ پلاگین هیبرید، کاستی‌هایی دارد؛ اما چنانچه بهمن موتور بتواند محصول دانگ فنگ را با قیمتی حدود ۲ میلیارد تومان عرضه کند؛ موفق به جذب مشتریان خواهد شد. هم‌اکنون در بازار آزاد، فونیکس FX و تیگو ۷ پرو، چنین قیمتی دارند./خودرو بانک

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها